fredag 19 mars 2010

Djupa vatten i Istanbul och Mannen som vände insidan ut i Franska alperna

Eftersom Björn Ranelids framträdande på Näs krockade med förra läsecirkelsträffen så hade vi två böcker att diskutera den här gången. Av en slump hade jag lyckats få till en liten röd tråd i dessa två romaner.

En ung man som tror han är vampyr i den ena boken och en påstådd varulv i den andra. En märklig slump men ändå väldigt tidstypisk, i dessa Twilight tider.

Innan jag läste Fred Vargas visste jag inte att varulvar, när de är i det mänskliga stadiet, är hårlösa. Håret är vänt inåt i kroppen för att fällas ut när personen ifråga blir varulv om natten. I Vargas bok blir den stackars man i byn som är hårlös misstänkt för de våldsdåd som härjar i trakten. Naturligtvis finns det en annan förklaring men vägen till upplösningen är kantad av frågetecken. Det märkliga ekipaget som ger sig av på varulvsjakt upp i de franska alperna kommer att dröja kvar i minnet. När jag själv för några somrar sedan bilade, och även campade i dessa trakter, hade jag ingen aning om att det fanns vargar i bergen! Då kanske vi inte hade valt en campingplats i de provencalska alperna, och legat i tält!



Efter att ha kämpat mig igenom Djupa vatten av Barbara Nadel, med alla dess inblandade personer, 46 st, med för mig främmande namn på turkiska, så tänkte jag att: aldrig mer en Barbara Nadel deckare!

När vi träffades i läsecirkeln var det en tröst att höra att flera fått kämpa och hade slagit ihärdigt i personförteckningen som fanns längst bak i boken. ( Och som jag inte upptäckte förrän halva boken var läst!)

Men många tyckte att det varit en spännande bok med en överraskande upplösning. Det tyckte nog jag också, även om vampyrinslaget inte riktigt föll mig i smaken.

Vi var i alla fall några stycken som såg fram emot att få börja med Unni Lindells deckare som vi ska prata om nästa gång. Efter Nadels personrika roman ska det bli skönt att få läsa om ett fåtal personer som kanske dessutom heter Kalle och Arne, som någon uttryckte det.

Ser redan fram mot nästa gång!

Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar